מחקר שהתפרסם בארה”ב ובדק את מידת השפעתם של הגולשים בפייסבוק במערכת הבחירות, מצא כי מספר המצביעים בקרב משתמשי פייסבוק שגילו מעורבות בעמודים הקשורים לבחירות והצביעו בהן היה גדול פי 2 ויותר ממספר המצביעים שלא השתמשו ברשת החברתית. לא פחות חשוב מכך, המחקר גילה גם כי הסיכוי שמשתמשי פייסבוק ישפיעו על חבריהם להצביע גדול ב- 78% מהסיכוי שכאלה שאינם משתמשים בפייסבוק ישפיע.
סרטון ההתנצלות של בנט, גן הילדים של ביבי.. הם הסימנים הראשונים לכך שגם הפולטיקאים בארץ הבינו: חוקי המשחק השתנו. הבחירות עוברות לרשת ויוכרעו או לפחות יושפעו מאוד ממה שיקרה ברשתות החברתיות או יותר נכון בפייסבוק שהיא הרשת החברתית הפופולארית בישראל ( בהרבה מאוד מעל האחרות)
אז אחרי שגם אנחנו וגם המתמודדים הבינו שחובה עליהם להיות נוכחים ברשת החברתיות בתקופה שלפני הבחירות, חשוב מאוד לעשות את זה כמו שצריך. המדיה החברתית יכולה להביא נזק גדול אם לא מנהלים אותה כמו שצריך ולא פועלים לפי הכללים (הלא כתובים) הנהוגים בה. אז הנה 7 עצות שיעזרו למתמודדים להבין איך מתנהגים בפייסבוק ולהפיק את המירב מעמוד הפייסבוק שלהם:
- תמונה אחת שווה אלף מילים: צרפו לפחות תמונה אחת לכל פוסט. פוסטים עם תמונות זוכים למעורבות גבוהה פי שתיים מאשר פוסטים ללא תמונות ( בפייסבוק – מעורבות היא שם המשחק). מחפשים מתנדבים? הראו תמונה של מתנדבים קיימים וספרו על פעילותם. יוצאים לחוג בית? העלו תמונה שלכם מדברים בו. מנו אדם שתפקידו הוא לצלם את פעילות המטה. כך שיהיו לכם די חומרים מצולמים לצרף לכל פוסט.
- פרסמו את העמוד – עמוד הפייסבוק הוא אחד מכלי התקשורת החשובים אם לא החשוב ביותר עם הבוחרים הפוטנציאליים. זה הכלי היחיד שמאפשר לכם לדבר אל כולם ולשמוע את כולם בו זמנית. לכן פרסמו את העמוד והזמינו אוהדים אליו בצורה קבועה בכל מקום אפשרי ובכל הזדמנות, באתר, בערוץ היוטיוב, בניירות המכתבים, באסיפות הבוחרים וכיו”ב.
- השתמשו בקידום ממומן : מערכת הפרסום של פייסבוק היא אחד מהכלים היעילים ביותר, קחו בחשבון שרק כ-10% מהאוהדים שלך נחשפים לפוסטים אותם אתם מפרסמים בעמוד בצורה אורגנית, והקידום הממומן מאפשר להגדיל את החשיפה בצורה מקסימלית, תמורת סכומים נמוכים יחסית. הקידום הממומן, מאפשר לפוסטים שאתם כותבים להשתלב בניוזפיד שלה הגולשים בצורה אורגנית, גם אם הם לא סמנו לכם לייק ( כלומר גם אם גולש לא סימן לכם לייק, אתם יכולים ל”דאוג” לכך שהוא ייחשף לפרסומים שלכם). מעבר לחשיפה המצויינת שמאפשרת מערכת הפרסום של פייסבוק, היא מאפשרת גם לפנות לקהל יעד בצורה מדוייקת (וזולה יחסית) לפי מאפיינים דמוגרפיים תחומי עניין ועוד… השתמשו במערכת הפרסום על מנת להגביר את החשיפה ולהגיע לכמות מקסימלית של בוחרים פוטנציאלים. יש לך מסר ספציפי להעביר לנשים, או לאנשים בפרירפיה או לגמלאים? השתמשו במערכת הפרסום של פייסבוק לוודא שהמסר יגיע אליהם.
- היו עצמכם, דברו בגוף ראשון –זכרו שאתם אורחים ב”פיד”. פייסבוק הוא קודם כל רשת חברתית. הוא כלי תקשורת שמאפשר תקשורת ללא תיווך, לכן כשאתם מפרסמים פוסטים, השתמשו בגוף ראשון, כך שגם האוהדים שלכם לא יהססו להגיב כי הם יבינו שהמסר שלהם עובר למי שהוא אמור לעבור ללא תיווך. ההתנהגות בפייסבוק צריכה להיות יותר משוחררת מאשר בכל גוף תקשרת אחר, אל תהססו להראות תמונות מחיי היום יום, כאלו שיציגו את הצד האנושי שלכם. בדיוק כמו שאנשים רגילים עושים בפייס. ברומא התנהגו כרומאים.
- היו אותנטיים – פרסום של סטטוסים, תמונות, סרטונים וכיו”ב בזמן אמת, יהפכו את העמוד שלכם ליותר אטרקטיבי עבור האוהדים שלכם. השתדלו לתקשר בעמוד דברים לפני שהם מתפרסמים בתקשורת המסורתית, פרסמו בעמוד שלכם דברים שלא ניתן למצוא במדיה המסורתית. כך האוהדים שלכם יבינו שהמעקב אחרי העמוד שלכם נותן להם ערך מוסף וסיבה טובה נוספת לעקוב אחריכם.
- התייחסו לאוהדים שלך: פייסבוק היא מדיה דו כיוונית ושקופה. הקשיבו והגיבו. הודו למי שתומך, ענו למי ששואל. אנשים ששואלים אותך שאלות בעמוד ( אפילו אם הם קשות) מצפים לתשובות, אי מענה ייחשב כהתחמקות ואף אחד לא רוצה שיחשבו עליו ככזה שמתחמק משאלות קשות). הרי לא תשאירו מראיין בטלוויזיה ( עויין ככל שיהיה) ללא תשובה. הגישה בפייסבוק צריכה להיות דומה, כולם יכולים לראות מתי אתה מתעלם או לא מתייחס וזה נשאר לתמיד…
- פייסבוק הוא חלק בלתי נפרד מהקמפיין שלך: אומנם פייסבוק הוא כלי תקשורת מעט שונה מהרדיו הטלוויזיה והעיתונים. אבל יש להתייחס אליו כחלק בלתי נפרד מהקמפיין, להעביר בו את אותם המסרים, לספק את אותם התשובות ( אומנם בשפה המתאימה לפייסבוק) להשתמש באותה שפה מיתוגית ובאותם הצבעים
עמוד פייסבוק טוב צריך “להתנהג” כמו חבר במטה הבחירות. הוא צריך לשדר את מה שקורה במטה, להעביר את המצע ולשלוט במה שכתוב בו, לדווח מהמפגשים עם הפעילים, להראות ולספר מה קורה מאחורי הקלעים של הקמפיין, להתייחס לענייני השעה לענות על שאלות הגולשים כלומר לתת לעוקבים את כל הסיבות לעקוב אחרי העמוד וכמובן להזדהות עם המתמודד ודיעותיו ולתמוך בהם.
בבחירות הקודמות עשו המתמודדים קפיצת מדרגה בשימוש שלהם ברשתות החברתיות ועושה רושם שגם הייתה לכך השפעה על הבחירות, כשיאיר לפיד ונפתלי בנט שפעלו בהן בצורה הטובה ביותר זכו להצלחה הגדולה ביותר בבחירות. יהיה מעניין לראות את ההתקדמות שיעשו המפלגות גם במערכת הבחירות הנוכחית כשהמודעות לרשתות החברתיות וההשפעה שלהן על חיינו הולכת וגדלה, אולי הן יהיו אחראיות על המהפך הבא?