משחר ימי המדיה החברתית ניטש ויכוח בנוגע לכדאיות הכלכלית של השקעה, ומי כמונו יודע שמדובר בהשקעה, גם אם לא תמיד כספית. זמן ותשומת לב ניהולית הם אחד המפתחות החשובים להצלחת הפעילות במדיה החברתית וזמן וזה אומר כסף . כסף שלא פשוט למדוד. לא מעט כישלונות לכאורה מחזקים את טיעוני המקטרגים הטוענים שהמדיה החברתית היא מגרש משחקים לאנשים ולא למותגים והחדירה של גורמים עסקיים לא רק שלא מביאה תועלת אלא עשויה לגרום לנזקים שאי אפשר לצפות מראש, במיוחד כאשר אתה מטריד את הצרכנים במקום לייצר עבורם ערך ממשי לו הם זקוקים. זו כנראה הסיבה שאנחנו רואים מותגים רבים שעדין יושבים על הגדר ומשתעשעים במשחקים נושאי פרסים, כתחליף לקמפיין חברתי אמיתי ומתמשך.
כמו בכל ויכוח איכותי, מסתבר שכולם צודקים. איך זה יכול להיות? פשוט בגלל שהויכוח לא מתנהל באותו מגרש וניכר כי לא כולם מדברים באותה שפה, מודדים את אותם מדדים או לפחות לא משתמשים באותם כלי מדידה. זה מאפשר לאחד לקבוע כי התנין הוא יותר ירוק לעומת שני שמתעקש התנין הוא יותר ארוך.
הכסף שאנו מודדים נחלק, כמו תמיד, באופן טבעי,לכסף שאנחנו משקיעים ולכסף שאנו מרוויחים. כאן וגם כאן יש הרבה כסף שלא תמיד סופרים אותו ולא מיד רואים אותו בתזרים היומי או החודשי, מה שעלול לבלבל, אבל חשוב להתאמץ ולקחת אותו בחשבון כשבאים להעריך את כדאיות ההשקעה.
איך למדוד ומה למדוד? הנה כמה נקודות שאותם כדאי להבין מראש ולקחת בחשבון לפני שפותחים את הארנק או עוד דף אוהדים בפייסבוק.
בסעיף ההוצאות:
זמן
השיווק החברתי דורש סבלנות והפעילות במדיה החברתית גוזלת זמן. אם אתה צריך את זה "כאן ועכשיו" אתה לא במקום הנכון. כאשר רוצים להגיע לקהל גדול של גולשים בזמן קצר, נדרש כסף, והרבה, או לחילופין משהו שלא ראו נראה קודם ויוצר התלהבות אמיתית. תחלק מוצרים יקרים בחינם, שלח את כולם לנופש בתאילנד או שתגרום לגל גדות להתפשט כמו שעשו קסטרו בזמנו. אין קסמים במדיה החברתית. פה זה אסטרטגיה של "מים שקטים חודרים עמוק". אין לך זמן? ספק סנסציה או שתקנה מדיה בטירוף רק זכור. מה שבא במהירות באותה המהירות יעלם.
תוכן
זה כבר דורש הרבה תכנון ומחשבה. סנסציה זה לא תוכן. סנסציה זה גימיק. מותגים מוכנים להוציא סכומים אדירים על מדיה מבלי למצמץ אבל בכל מה שקשור לתוכן, התפיסה היא עדיין " תעשה לי סרטון ויראלי שכולם יראו ובכסף שישאר תיקח את הצוות למסעדה". תוכן מבוסס על רעיון. רעיון מייצר סיפור. סיפור מתחלק לסיפורי משנה. סיפורי משנה מעלים אנקדוטות. אנקדוטות דורשות ביטוי. אחר כך יש צורך בהתאמה אישית. ושיחה. ושיחה דורשת תגובה. ומענה. ואז נדרשת אבולוציה. חשוב להבין – תוכן שנכתב בשעתיים מחזיק שעתיים. תוכן זה לא מאמר של 300 מילה או סרטון של 3 דקות. תוכן זו תפיסה וזו מחויבות לא קטנה. תוכן דורש מומחיות, מחשבה, תכנון ותחזוקה. צריך לזכור את זה ולשאול את עצמך אם אתה מוכן לזה.
מדיה
דווקא כאן, המדיה צריכה להיות זניחה. קמפיין חברתי מוצלח לא זקוק למדיה. המידה היא טיפשה ובזבזנית וטומנת בחובה עלויות נסתרות ועמלות מפולפלות. מעט מאד מהשקל שאתה משקיע במדיה מגיע בסופו של דבר לצרכן הסופי. המדיה היא מבלבלת ומטעה וזה עובד לשני הכיוונים. אף מוכר לא רוצה בחנות לקוח שלא מבין איך ולמה הוא הגיע אליה. המדיה היא כלי עזר נקודתי להגיע לקהל מצומצם וממוקד. אחר כך זה התוכן הסיפור ונקודת החיבור לסדר היום של קהל היעד. אז אם נבהלת בסעיף הקודם אתה עכשיו יכול טיפה להירגע.
תחזוקה
מהות העניין. להתחיל מערכת יחסים זה פשוט. לשמור אותה על אש קטנה זו מומחיות שתמציתה היא ההבנה שאסור לנוח על זרי הדפנה ויש לחפש כל יום מחדש דרכים לעניין לרגש. מהצד השני צריך להטמיע ולחזק את התובנה בקרב הצרכן שמערכת היחסים הזו היא לא חד צדדית וגם לצרכן כדאי ומשתלם לתחזק אותה. שלב החיזור נגמר. עכשיו זה שלב החיבור. צריך לחמם, לעצב, להתאים והכי חשוב, צריך לרצות. ולזכור כל הזמן, שזה לא גן של שושנים ולא פיקניק ויש עליות ומורדות. מערכת יחסים היא דבר מתיש לרוב ומתגמל בנקודות מאד מסוימות, אבל אלו בדיוק הנקודות שעושות את ההבדל בין מותג שמרצה את הלקוחות שלו לבין מותג שצומח מהלקוחות שלו.
מסחר
זהו עולם של קח ותן. כולם מונעים מיצרים צרכים ורצונות אישיים לספק את מה שדרוש לנו ולדעתי אינטרסנטיות היא לא מילה גסה. לכולם ברורה המשוואה ואין צורך לנסות ולטשטש את זה כמו שאין צורך לדבר על זה בכל רגע. זה באוויר בדיוק כמו בחיים. יד רוחצת יד. ערבות הדדית. שמור לי ואשמור לך. תקראו לזה איך שתרצו. אבל חשוב להבין, מדובר בתגובת שרשרת שיש ליזום אותה ולהתחיל אותה בנתינה לא קטנונית, אלא לפי היכולת. אם בסעיף הקודם אמרנו שיש לתת את הנשמה ואת הלב כאן יש לתת את האוטו לסיבוב ולהזמין למסעדה סתם כי בא לך לפנק. אם אתה מתחיל להתחשבן מה נתתי למי אתה יכול להיות בטוח בשני דברים: לא תוציא יותר מדי כסף ולא תישאר עם יותר מדי חברים. כי ככה זה עובד גם אם זה לא נשמע הוגן בהתחלה. חברים לא מתחשבנים ביום יום. לכן, כמותג זכור את המשפט הבא שהוא מפתח לרכישת חברים בכל מדיום ובכל חברה ותרבות אנושית " בכסף קטן תצא גדול".
בבואך לשקלל את כדאיות הפעילות במדיה החברתית חשוב לזכור את התובנה הפשוטה שמכירה כל עקרת בית "יותר זול מהר וקל לקנות אוכל מוכן אבל הרבה יותר משתלם, בריא, מעייף ורווחי ללמוד להכין אותו לבד".
זהו , הגענו לשלב שאתה צריך להחליט אם אתה רוצה להיכנס לזה בכלל… אם אין לך שום כוונה לחשוב לטווח רחוק, אם אתה לא מרגיש שאתה בונה פה בית אלא רק אורח לרגע שמחר ממשיך למקום אחר, המדיה החברתית היא לא בשבילך. סביר להניח שתזכה להרבה יותר אכזבות מאשר ניצחונות וגם הם יתגלו כניצחונות על הנייר ותו לא.
אבל אם אתה מבין שאתה פה בשביל להישאר, כלומר מדובר במותג שהוא לא עונתי ומוצר שהוא לא שיגעון חולף, הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולהיכנס למטבח. נשמח לשתף אותך במתכונים שלנו …
ומה בשלב הבא, איך מודדים נכון את ההכנסות ?
על זאת ועוד במאמר הבא …