תופעת רשת – הגלגול הראשון : סרטונים ויראליים
לפני מספר שנים כשיוטיוב היה צעיר ופייסבוק וטוויטר עדיין לא נולדו. בתחילתו של עידן הפרסום החדש (בו המפרסם לא רק מפיץ מסרים אלא גם מתייחס למושא הפרסום ומנסה לערב ולשתף אותו) כל תחום הפרסום ניסה לפצח את הנוסחה איך מייצרים סרטים ויראליים, כאלו שהגולשים יפיצו בינם לבין עצמם ובכך המפרסמים ישיגו גם חשיפה וגם מעורבות ללא השקעה בקניית מדיה (Earned media). למרות שבחלק מהסרטים הושקעו סכומי עתק בהפקה, יחסי ציבור וקידום. הנוסחה לא פוצחה ורובם הגדול לא השיג את הוויראליות והמפרסמים נאלצו לקדם אותם בכסף על מנת להגיע לחשיפה מספקת . הנה כמה שדווקא כן הצליחו לעשות את זה ולהפוך לויראליות צפו ב: 10 הפרסומות הכי ויראליות ב-2014 עד כהתופעות רשת , לא רק סרטים ויראליים
עם פריצתן, צמיחתן והתפתחותן של פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות. הויראליות החלה מקבלת ביטוי לא רק בוידאו אלא כמעט בכל צורה: תמונות שקבלו חשיפה ויצרו תהודה רבה, פעולות שאנשים עושים בעולם האמיתי למען מטרה מסויימת וגם לא כמו אתגר דלי הקרח או מובמבר . מחאות וירטואליות (מחאת הקוטג’, המחאה החברתית של 2012 שהחלה ברשת), בן אדם ( זמר, בדרן, או אפילו סתם בחורה שמתפשטת דוגמת חן טל) שכמעט ואינו מוכר בעולם האמיתי אך באינטרנט הוא סלב של ממש (cellweb) כל אלו ועוד, מכונים בשם הכללי – תופעת רשת Internet phenomenon.
תופעת רשת היא כל דבר שמקבל “באז” ברשתות החברתיות ומצליח להפיץ את עצמו במהירות ובעוצמה בקרב הגולשים.
הנה כמה דוגמאות לתופעות רשת שאת חלקן כולם מכירים, בחלקן אפילו לוקחים חלק ולחלקן אין לאף אחד אין מושג איך ולמה הן נהיו תופעות רשת:
1. תמונת סלפי: זה כבר לא משהו מלהיב וחדשני, אבל אם לא הרשתות החברתיות חלק גדול מאיתנו לא היה מצלם את עצמו ובטח שלא מעלה את זה לרשת או אפילו לא חושב על האופציה. מה קורה כשמכניסים את התמונות בסרטון קצר, ממש רגע לפני ששיא המתח קורה? קבלו כמה דוגמאות, אבל קודם, תנו לי לעשות סלפי
2. ממים: מעטים האנשים שלא יודעים מה זה ממים (אם ביבי יודע, כולם יודעים…), אחרי הכל קשה מאוד להתעלם מתופעת רשת כזאת. ממים הם רעיון שמופץ באמצעות האינטרנט בצורה ויראלית, תוך שהוא זוכה לפרשנויות ומוטציות שונות. היופי בממים הוא שכל דבר יכול להפוך למם, הם פשוטים להכנה (יש אפילו אתרים שעוזרים לייצר אותם ממש בקלות: ואפילו אחד ישראלי).
יש כמה תופעות רשת שבאמת קשה להסביר איך ולמה הן תפסו, חלק מהן פשוט נולדו במזרח הרחוק:
3. מוק-באנג (“אוכל” ו”שידור” בקוריאנית) לתופעת הרשת הזו אחראית פארק וסיו-יאון, המכונה “הדיווה”. מידי יום היא מעלה שידור של 3-4 שעות שבו היא אוכלת אלפי קלוריות. הדבר שהתחיל כחיפוש תחביב הפך לתופעת רשת ולהכנסה לא רעה בכלל לאותה בחורה. הצפייה בשידור היא בתשלום, כאשר התשלום מתבצע באמצעות מטבע וירטואלי שערכו בין דולר אחד ל 50 דולר (אותו ניתן להמיר לכסף אמיתי).
2 מגשים משפחתיים או חמש מנות של אטריות מוקפצות זה רק חלק מהדברים שהיא אכלה בשידור. לאחר שעלה ספק מצד הגולשים שהיא בטח הולכת להקיא את כל האוכל לאחר מכן הוחלט להאריך את השידור שלה כדי שלאחר האכילה גולשים יוכלו לראות שהיא לא הולכת להקיא (בזמן הזה היא פשוט משוחחת עם הגולשים וכד’).
למה היא מענינת? מסתבר שבשביל הגולשים היא מהווה סוג של נחמה לתחושת הבדידות ולאכילה לבד מול המחשב. רעבים ולא רוצים לאכול לבד? צפו בסרטוני יו טיוב שלה כאן
4. ציירו להם שפם” (וזקן וכמובן לא לשכוח גבות…) תינוקות הם מאוד ויראליים ברשת, אנשים אוהבים תינוקות, הם חמודים הם קטנים ודרך האינטרנט גם לא חייבים לשמוע אותם צורחים. אבל מה גרם לאנשים רבים לצייר לתינוק שלהם שפם זקן וגבות? ולהעלות לרשת? “מה קורה שמציירים לתינוקות גבות ו/או זקן צרפתי? מקבלים שילוב של תופעת רשת חמודה ומפחידה. קבלו כמה דוגמאות נבחרות:
לתמונות נוספות של תינוקות נוספים, חמודים ומפחידים: לחצו כאן
5. אין לדעת מאיפה תתחיל תופעת הרשת לפרוץ, אם בחלק מהדוגמאות הקודמות נוצרו התופעות כתוצאה מנסיונות של אנשים למשוך תשומת לב אז במקרה של העבריין ג’רמי מיקס, אף אחד לא באמת יכול להסביר. תמונתו של מיקס פורסמה לראשונה בעמוד הפייסבוק של משטרת סטוקסון, קליפורניה, התמונה קיבלה מעל 100,000 לייקים אבל מעבר לזה הוא הפך לתופעת רשת של ממש כאשר התחילו להתפרסם הממים:.
איך יוצרים תופעת רשת?
זו שאלת מיליון הדולר, לא סתם לא הזכרנו בסקירה זו כמעט פרסומות. לצערינו ולצער מפרסמים רבים לא נמצאה נוסחה ליצירת תופעת רשת. המון סרטים ותמונות ומאבקים שנולדו בתקווה להפוך לתופעות רשת שיופצו בצורה ויראלית ומיליונים של דולרים שנשפכו במטרה ליצור ויראליות לא הצליחו לעשות זאת. לעומת זאת תופעות רשת רבות הן כאלו שנוצרו במקרה או כאלו שהושקעו בהן סכומי מינימיליים ( ואפילו אפסיים) ולמרות זאת הן הופצו ברשת ונצפו במספרים לא נתפסים (כלומר אתם לא צריכים להיות קופירייטרים או בעלי ידע בשיווק בשביל להמציא את תופעת הרשת הבאה).
מכירים עוד תופעות רשת? שתפו אותנו!