מותגים רבים מנסים, במיוחד לאחרונה, בעולם מאז פריחתן של הרשתות החברתיות, ובארץ, מאז המחאה החברתית, ליצור לעצמן מארג של שגרירים, נאמנים, חברים מעריצים אוהדים ולמעשה חומה חברתית שתאפשר להם לצלוח את הסערה אליה נקלע העולם כאשר הלקוחות התחילו להבין שהם מחזיקים בכוח משמעותי. כל דבר שנשמע כמו נגזרת של קשר חברתי מתקבל בברכה. מאחר ולמותגים אין באמת חברים וגם לא יהיו, ולו רק בגלל שפרטים נוהגים להתחבר עם דומים להם ומותגים אינם דומים לצרכנים. אף אחד מהצרכנים הוא אינו רעיון וירטואלי וישות משפטית בלבד שנהגה על מנת למכור מוצרים ולמקסם רווח למשקיעים. טוב נו, אולי חלקנו. בכל מקרה, המותגים מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה ומתנהגים ברוב המקרים כמו ילד שאף אחד לא רוצה לשחק איתו. חלקם נוקטים בשיטת החנון המתלהב ( אומרים שלום בכל הזדמנות, לא מפסיקים לדבר על עצמם כשמישהו מצליב מבט, ולא שמים לב שאף אחד לא באמת מקשיב) וחלקם מאמצים את שיטת גאיידמק (יש לי מלא כסף ומי שיהיה חבר שלי אני אתן לו פרס) ולא מבינים למה כשנגמרים הפרסים כולם נעלמים להם.
מעט מאד מותגים השכילו להבין שקשרים חברתיים, במיוחד עם מין שאינו מינך, נרקמים בסבלנות ובהרבה עבודה מדויקת ונכונה על ידי גיוס של מתווכים מקרב אוכלוסיות היעד, להלן הצרכנים. מותג יקר, תפנים. כשאתה מטפח קשרים עם המתווכים האלו, אתה לא עושה להם טובה. להיפך. הם עושים לך.
למי שאין חשק לקרוא הלאה רק נאמר ש "אהבת לרעך כמוך" , בשילוב "סייג לחוכמה שתיקה" לצד "יהללך זר ולא פיך" והכל תחת התובנה של אמרסון " הדרך הטובה ביותר לרכוש חבר היא להיות חבר – עשה את עצמך דרוש למישהו" עשויים לסכם את העניין על רגל אחת. למי שחפץ לקפוץ למים ולשמוע את הסיפור על שתי רגליים , אז הנה הוא לפניכם בעשרה צעדים.
- אף אחד לא אוהב חכמולוגים – אל תהיה חכם, תהיה מועיל. אל תנסה להראות לכולם כמה אתה טוב יותר, אלא תן להם להבין כמה טובים יותר אתה יכול לעשות אותם או להם.
- זה לא הכמות, טמבל – אלא אם כן אתה יחצ"ן מסיבות נואש , אין משמעות לכמות. מה זה משנה כמה אנשים יש לך בספר טלפונים אם אף אחד לא מתייחס אליך כשאתה מתקשר ? מילא , לחשוב כמה מעצבן אתה בעיני אחרים, אבל תחשוב מה קורה שנייה לפני שאתה נחסם. אתה נתפס כמעיק וצעקני. זה רע לעסקים. אף אחד לא רוצה להתחבר למישהו שרוצה להתחבר איתו יותר מדי. נכון ,זה קשה לעכל ולא מסתדר אם חשבון בסיסי אבל בכל זאת יש לחזור על המנטרה הזו שוב ושוב. תפקידך לייצר את האיכות. עומק. ערך. כוח, מגוון. זה הסוד. נבחרת חברתית שכזו תביא אותך לכמות ללא שתאלץ לתחזק ולטפל בכולם. לא רק שאתה לא יכול להיות חבר של כולם. אתה גם לא רוצה.
- לבד זה לא ילך, מצא בני ברית – אפשר לקרוא להם בשם אם זה נוח. שגרירים, נציגים,מסורים, מכורים ושרופים. יש ירחיקו ויגדירו אותם כבני ברית. אני הייתי מכנה אותם מאמינים. לא כאלה שחושבים שאתה אלוהים אלא כאלה שמאמינים למה שאתה אומר ולסיפור שאתה מספר. אנשים אמיתיים שאתה עושה עבורם והם עושים עבורך. המטרה שלך היא לחזק אותם. להעצים. להעניק להם מכוחך ולשפר את יכולתם, ולא בשביל האינטרס שלך אלא שלהם. כמו שלוחם מתייחס לחבריו לנשק. מתוך הבנה שכוחו נגזר מכוחם . שיכולתו היא סכום יכולתם ושההשפעה שלו תתורגם לפי כח הקבוצה אליה הוא שייך.
- תתעניין ותגוון – תבחר לך את אלה שבאמת מענין אותך לדעת מה קורה אצלם ואיך תוכל לעזור ותקפיד היטב שהם לא כולם מאותו הכפר. הכוונה היא לא לשאול מה נשמע בשלושים דרכים שונות. תחקור ותכיר את חברי הרשת שלך. לעומק. תבין איך הם רואים את העולם ומה מעניין אותם ולא רק מה הם תחומי העניין שמשיקים לתחומים שלך ולמוצרים שאתה מוכר. תוודא שהחברים שלך באים ממקומות שונים , מתחומים שונים וממעמדות שונים.
- בשביל להגיע רחוק צריך לעמוד על כתפי ענקים – מעבר לחבר של החבר זה לא עובר. הויראליות היא מילה שלא עומדת במבחן המציאות היום יומית. נכון, לפעמים יוצא לנו סרטון מבריק או תמונה מעוררת השראה שכולם שולחים לכולם אבל בגדול אתה צריך לזכור שמעבר לדרגת ההכרות השלישית , כלומר חבר של חבר של חבר שלך אין משמעות לחשיפה כי אין בה כוח שכנוע או השפעה. אי לכך תלמד להכשיר את בני הברית שלך לספר את הסיפור שלך. זו הסיבה שעליך לדאוג שאת הסיפור שלך אפשר לספר עליך, לא רק איתך.
- תרחיב ותעמיק – אל תשקוט על השמרים ואל תיקח את החברים הקיימים כמובן מאליו. ההתמקדות בגיוס חדשים הוא מוטעה. תפתח את הכדאיות להיות איתך בקשר ותשאיר את הגיוס לחברים הקיימים. המטרה שלך היא להקים מועדון נחשק שאנשים ירצו להתקבל אליו ולא מועדון לקוחות שמשלם לאנשים להצטרף אליו.
- תהיה מועיל פרו אקטיבית – תחשוב כל יום איך את יכול לעזור למישהו מחברי השבט שלך, בצורה סינרגית. הטריק הוא לזהות צורך של מי מהם, לפעמים לפני שהוא בעצמו מודע לצורך, ולפתור זאת עבורו באמצעות אחת מהיכולות המובנות שלך. משהו שאתה יכול עושה בקלות וביעילות ויכול להביא תועלת. זכור: תן לו ערך, אל תעשה לו חסד. החוכמה היא לזהות את הארביטראז' ולשם לתעל את אנרגיה.
- תפנה לכך קצת כסף מראש – יצירת רשת חברתית אמיתית לא יכולה לקרות מעצמה ולא יכולה להתקיים ולתחזק את עצמה ללא השקעת משאבים. זמן הוא הראשון שבהם אבל גם ניידות, גמישות, נוכחות ויזימה של אירועים ושל סיבות לעמוד איתך בקשר. הקצאה מראש של משאבים לטובת הנושא תחסוך התלבטויות שונות ומשונות כאשר נוצרת ההזדמנות לייצר או לתחזק קשר אשר גורר עלות שולית אך בלתי צפויה. תזכור, בכסף קטן תצא גדול.
- תחבר אותם אחד לשני – אנחנו כולנו חיים בשבטים. תפקידו של מנהיג השבט הוא לחבר בים הפרטים בו. למעשה מנהיג השבט הוא לא הפרט החזק או המרשים ביותר אלא זה שמסוגל לחבר ולאגד את כמות הפרטים הגדולה ביותר.כאשר אתה מזהה שני פרטים שיש להם ענין ותועלת מהכרות משותפת אל תהסס לעשות זאת. מעבר להכרת התודה אתה נתפס כמנהיג וכבעל מובילות חברתית אשר תמצב אותך במקום טוב ומוערך לכשתזדקק להשתמש ברשת החברתית שלך.
- תהיה אמיתי – אם אתה לא מרגיש טבעי עם אחד הסעיפים הללו וותר עליהם עד שתרגיש מוכן. אנשים מחפשים ומעריכים אותנטיות יותר מכל דבר אחר.