העולם שייך לצרכנים! המחאה הזכירה לנו את זה אבל הרשתות החברתיות מקבעות את זה לתודעה. המותגים מבינים שמה שאומרים להם בשיחה חשוב יותר ממה שאומרים עליהם בטלוויזיה. יותר ויותר מותגים מטמיעים את התובנה כי בעולם הרשתות החברתיות ותוכן הגולשים , גם סרן שמועתי צריך להיות מנוהל, מדיד ומתוגמל.
האנשים הם המדיה החדשה , בטח בכל מה שקשור להמלצות. כמדיה ממליצה הם לא רק מרשים לעצמם חרות בכל מה שנוגע לשליטה על מסר של המותג, אלא גם מבינים שראוי שיהיו מתוגמלים על התרומה שלהם למותג.
מותגים גדולים ומובילים מעבר לים כבר מזמן השיקו ומנהלים תכוניות נאמנות לשגרירים ומובילי דעה. אולם בניגוד למקובל בארץ, כאשר פה אנו פוצחים בסטוץ רגעי עם קהל היעד המידי, הלא הוא בלוגרים, ממליצים להשכיר או בעלי אתרי נישה, כאן המטרה היא להגיע לצרכנים האמתיים. אלו שבאמת צורכים את המוצר שלך, אוהבים את המותג שלך ומבינים את התועלת שהם מפיקים ממנו דרך ניסיון אישי ולא באמצעות תיבת מסרים שהם מקבלים מהמחלקה השיווקית של הארגון
הרשתות החברתיות לסוגיהן הפכו לזירה בה הצרכנים חווים את דעתם על מוצרים או שירותים בגלוי ובמודע, גם מתוך הבנה כי בכך הם תורמים למותג או לחילופין מענישים אותו על אי עמידה בסטנדרטים המצופים ממנו. עבור מנהלי שיווק רבים מדובר בלא פחות מסיוט מתמשך אך למעשה, מדובר בבשורות מצוינות עבור מותגים אשר שמים את הלקוח ואת החווית הלקוח במרכז. עבור מותגים כאלו, השיטה של שתף ותרוויח, היא למעשה דרך לפרגן למי שמפרגן לך.
בעולם ה כבר הפך למקובל. אנו רואים תופעות של לקוחות אשר מקדמים משתפים ואף מוכרים תוצרת של המותגים האהובים עליהם בתמורה לעמלה או מתנה. למרות שמדובר במספרים קטנים ביחס לרשתות הקמעונאיות , יש כאן בשורה מעניינת למי שמאמין כי הרשתות החברתיות הן כאן כדי להישאר מאחר וללקוח יש שלושה יתרונות שלעולם לא יאבדו לו מול השיווק הקלאסי.
- אנשים לא מדברים עם מותגים , הם מדברים עם אנשים. אני קובע זאת תוך הפרדה מוחלטת בין שיחה לאינטראקציה. כאשר אני מעלה סטטוס על עמוד מותג או פונה לשרות לקוחות , זו אינטראקציה. כשאר אני מבקש מחבר שיספר לי איך היה ביוון. זו גם אינטראקציה. אבל כשהו מספר לי שהיה נפלא אבל הילדים הפריעו ואני משתף אותו בבעיות שלי עם האישה… זו כבר שיחה. ואת זה מותג סינטטי לא מצליח לייצר. למה ? כי אנשים מדברים עם אנשים , לא עם מותגים
- כאשר אנשים מכירים זה את זה יש מילים שלא נאמרות. התקשורת ביניהם טומנת בחובה מטען רגשי שחוסך הרבה מאד תקשורת מילולית ומכיל אמון והכרות . קשה מאד לדמיין מותג , למעט אולי מותג שהוא אישיות , אשר יוכל לייצר את התכונות האלו בתקשורת שלו עם הלקוח. האמינות מחד וההכרות מאידך ( אם אפילו את דני הם הצליחו להרגיז , הם כנראה ממש מעצבנים. אם רועי הצליח ליהנות שם , אז בטוח שגם אני ) מאפשרת לנו להתגבר בקלות על פרדוקס השפע שעושה בנו שמות בעולם הצרכנות המודרני.
- אנשים מדברים ואומרים מה שבא להם איך שבא להם ומתי שבא להם. זה מאפשר להם להמליץ על שמלה בצורה שמותג בחיים לא היה ממליץ ( מחשוף שעושה את העבודה ואפשר להחזיר אם את לא מורידה את הפתק ) או להמליץ על מסעדה באופן שאותה מסעדה לא הייתה יכולה להרשות לעצמה ( מלצריות שוות , מותר לעשן )
כל זה תמיד היה ותמיד יהיה אבל היום אנחנו מבינים שאם אנחנו רותים שיהיה יותר אנחנו צריכים להתחיל לנהל את זה ולהתעסק הזה . איך עושים זאת ?
ראשית , מתחילים להקשיה למדוד ולנתח ובמקביל זורעים, משקים וקוצרים. חברים, אתם צריכים חברים וזה אומר שצריך לעבוד בזה כי כרגע אתם לא בדיוק הילדה הכי יפה בכיתה.
אי לכך ובהתאם לזאת , מותגים צריכים לפעולה בשישה צעדים פשוטים אשר עשויים להסתבר ככלכליים כמעט כמו לקנות קרקע בחולות ראשון לפני 30 שנה :
- הגדרה – דע מי אתה ומה אתה מייצג עבור הלקוחות שלך. ( אתהה גורם לאנשים להיראות טוב יותר ? אתה מאפשר לאנשים להרגיש טוב יותר ? אתה גורם לעולם להיות מקום טוב יותר? מה בעצם החוויה שאתה מעניק לצרכן?)
- אג’נדה– בחר לך אג’נדה שמתאימה למה שאתה מייצג, וזכור ש”למכור יותר” זו לא אג’נדה. ( מצוינות? טכנולוגיה להמונים ? קירוב לבבות ? סקס זמין ? אוכל בריא? אוכל נקודה? הכל הולך )
- איתור – תמצא את הלקוחות שעונים על אותם הקריטריונים עבור החברים שלהם ומעוניינים להתחבר לאג’נדה שלך.
- טיפוח – תעצים ותגדיל אותם ותן להם להרגיש חלק ממשהו גדול יותר . אל תשאל מה הם יכולים לתת לך אלא שאל מה אתה יכול לעזור להם כדי לקדם את האג’נדה.
- פלטפורמה – בנה להם מקום שבו הם יכולים להיפגש ולשתף פעולה. מותג צריך לשמש כמו אנג’ל ולא כמו מחנך. הוא צריך לעזור, הוא לא צריך להחליט. הוא צריך להכווין , הוא לא צריך לקבוע
- תגמול – בנה תוכנית תגמול ברורה ופשוטה אשר לא מבוססת על תרומה אלא על תועלת. כסף עשוי להרוג כל רעיון . לכן תגמל את הנאמנים שלך בתועלת, ובשווה ערך בהתאם לתועלת שהם הביאו לארגון. מערכת היחסים העדינה הזו , אסור שתהיה מבוססת על תגמול כספי אבל חובה שתהיה בה תועלת שווה לשני הצדדים.
בסופו של יום , אם לא תקדים ותבנה לך את החוג החברתי שלך בקרב הצרכנים שלך אתה עשוי להתעורר ולגלות שאתה לבד. ואז , ברגע שתזדקק לחברים מקרב הצרכנים , זה יעלה לך הרבה יותר , אם בכלל תוכל לקנות זאת בכסף.