בריאות חברתית – על הפעילות של קופות החולים בסושיאל

רופא מצלם סלפי

ארבע קופות החולים מנסות למשוך מטופלים באמצעות פעילות ברשתות החברתיות. סקירה של הפעילות מגלה מובילה מפתיעה, ומוכיחה שוב שעם יצירתיות והשקעה אפשר להגיע רחוק יותר

רופא מצלם סלפי

הרבה מילים נשפכו על טיבה של הרפואה הציבורית בישראל, וגם במציאות של ימינו שמביאה יותר ויותר אנשים לצרוך רפואה פרטית, עדיין מתרחשת מלחמה של ממש בקרב ארבע קופות החולים על ליבם ועל הכרטיס המגנטי של הלקוחות. החוק הישראלי מחייב כל אזרח לבחור באחת מארבע קופות החולים: כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית. קופות החולים מקבלות תקצוב מהמדינה בעבור מספר המבוטחים ולכן נלחמות על ליבנו בכל האמצעים, וגם בסושיאל.

יצאנו לבדוק איזו עבודה עושה כל קופת חולים ומה היא מקבלת בחזרה על ההשקעה, והנה עשרה הסנט שלנו:

כללית

בקופת החולים הגדולה בישראל עובדים במגוון ערוצים, לקופה אתר אינטרנט מושקע המכיל את כל סוגי המידע, עמודים פעילים ביוטיוב, בפייסבוק, באינסטגרם ובלינקדאין, ולאחרונה גם בטיקטוק. יחד עם זאת, בהתחשב בעובדה שלקופה יש יותר מ-4.5 מיליון לקוחות, והיא מפעילה גם 14 בתי חולים בפריסה ארצית נראה אולי שהיה ניתן לייצר עוקבים ואהדה.

אינסטגרם – 17 וחצי אלף עוקבים, נחשפים לתכנים “אהודים יותר” כמו אנשי צוות, מתכונים וכושר. סרטון נצפה – בזמן הקורונה, קצת שכחנו שיש פה גם שפעת, לכן הפיקו בכללית סרטון הקורא לציבור להתחסן גם נגד שפעת, והוא זכה גם לקמפיין אגרסיבי (ואולי בצדק) והגיע ליותר מ-220 אלף צפיות. רוב התכנים כאמור מתרכזים יותר בטיפים ותזונה.

פייסבוק – 188 אלף עוקבים זוכים לתכנים מגוונים בסך הכל – אך אין כמעט התייחסות לפלטפורמה, ואנו רואים את אותם הפוסטים גם בעמוד המקביל באינסטגרם.

טיקטוק – כ-11 אלף עוקבים בערוץ שעדיין לא זכה לנראות או ייחוד מסוים. בשלב זה נראה כאילו הפעילות באינסטגרם עולה על אחותה הצעירה מהטיקטוק, אבל ייתכן שזו טעות, והנה דוגמה לכך: סרטון נצפה – 1.2 מיליון צפיות לסרטון בן 40 שניות שמסביר לנו כיצד להתגונן מפני כוויה בכיכובן של שתי אחיות מבית החולים לילדים שניידר שהופק לקראת ל”ג בעומר. הסרטון גרף גם הרבה תגובות אוהדות, ומוכיח למנהלי התוכן – שתוכן בעל ערך עובד גם בעלות הפקה נמוכה.

@clalit_tiktokבלי קרח ובלי קפה: הטיפים שיעזרו לכם לעבור את ל”ג בעומר בשלום>>♬ צליל מקורי – Clalit – כללית

לינקדאין – 12 אלף עוקבים נחשפים לפיתוחים הטכנולוגיים החדשים של הקופה, לתמונות וכנסים מעולם הבריאות, אך בעיקר (ובאופן לא מפתיע) הכללית עושה שימוש בעמוד זה לגיוס עובדים, בארגון המעסיק כ-45 אלף כאלה. כללית הגיעה למקום ה-19 בדירוג טופ החברות בישראל של לינקדאין.

מכבי

מכבי נתפסת כקופה צעירה ובועטת יותר, הנמצאת בצמיחה מזה מספר שנים. במשך הזמן הזה היא קיבעה את מעמדה כקופה השנייה בגודלה עם כשני מיליון לקוחות (!) קהל עצום, שזוכה לאתר אינטרנט ואפליקציה שעובדים היטב, אך משום מה להתייחסות לא מספקת ברשתות החברתיות או לפחות בחלקן.

במכבי עושים עבודה דומה לקופות האחרות בלינקדאין עם מספר עוקבים דומה, כ-9,000 ומשתמשים ברשת לגיוס עובדים. השוני הוא בכמות המוגברת של קידום עובדים וכנסים. מכבי הגיעה למקום ה-22 בדירוג טופ החברות בישראל של לינקדאין.

אינסטגרם – כ-2,600 עוקבים זוכים לעקוב בעיקר אחרי תום זכאי , משפיענית שמספרת על התמודדות שלה עם אנדומטריוזיס, גידול הילד הקטן ושלל סיטואציות אחרות, וכן הרבה תוכן בנושא אוכל וימי בריאות בשנה.

פייסבוק – 125 אלף עוקבים בעמוד פעיל, אך נראה כלא מעורר יותר מדי מעורבות. בין התכנים הבולטים מצאנו הזמנות להרצאות וסדנאות זום, שוב מידע על תזונה, וכן התייחסות לפעילות השוטפת של הקופה.

טיקטוק – אין עמוד רשמי פעיל, לפחות נכון לזמן כתיבת שורות אלה, וחבל שכך. בהינתן הפעילות ברשתות האחרות, בפרסה הגדולה של מרפאות הקופה והזיקה לבתי החולים של אסותא, נראה שאפשר היה להתפתח במהירות דווקא בפלטפורמה הזאת.

לוגואים של קופות החולים

מאוחדת

הכוכבת המפתיעה מבין הקופות. נראה שבקופה השלישית בישראל החליטו להשקיע מחשבה ויצירתיות בפלטפורמות הדיגיטל השונות וזה ניכר. גם למאוחדת אתר מידע אינטרנטי  ואפליקציה לשימוש הלקוחות, אך ההבדל הוא בסושיאל.

טיקטוק – 14.4 אלף עוקבים זוכים לתוכן מושקע ומתוכנן. הקופה עושה הקפות של סדרות סרטונים בנושאים שונים – ממידע לחירשים בשפת הסימנים (שימוש מושכל באפליקציה שהרבה משתמשים צופים בתכנים שבה ללא סאונד), תזונה (כמו בכל הקופות, אלא שכאן נבחרה פרזנטורית מהקופה), רופא נוסף שמציע מידע מותאם לתקופות השנה (יום העצמאות, ל”ג בעומר וכו’), אבל מעל כולם עומד סרטון אחד שמציג יום בחיי המנכ”לית עם 6 וחצי מיליון צפיות! וכ-14.5 אלף לייקים. לסיכום, לקופות האחרות יש בהחלט מה ללמוד מפעילות זאת.

@meuhedet סיגל רגב רוזנברג היא האישה הראשונה שהתמנתה למנכ”לית קופת חולים בישראל. לכבוד יום האישה, התלווינו אליה ליום בחייה 😄 #fyp ♬ צליל מקורי – Meuhedet – מאוחדת


אינסטגרם – כ-6,400 עוקבים נחשפים לאותם התכנים מטיקטוק, עם שכבה נוספת של נושאים בעיצוב ממותג (ונעים לעין), אך כאן ניתן לראות את השוני ביכולות של כל פלטפורמה, וגם הסרטונים הפופולריים ביותר כמו זה המציע מידע על התמודדות נפשית למבוגרים בתקופת הקורונה לא הצליח לפרוץ את גבול 100 אלף צפיות.

פייסבוק – 94 אלף עוקבים נחשפים גם כאן לסרטונים מהטיקטוק, לצד הרבה תוכן שמציג את האנשים של מאוחדת בהקשרים בריאותיים שונים, עובדים מצטיינים ועוד. זאת לאחר מידע שנסב בעיקר סביב הקורונה.

לינקדאין – רק 4,000 עוקבים יש למאוחדת, אך היא הקופה שדורגה במקום הגבוה ביותר (18) בדירוג טופ החברות בישראל של לינקדאין. מי שעוקב אחר העמוד ייחשף בעיקר למודעות דרושים, אך בשילוב של תכני וידאו שפחות מוצאים בעמודים המקבילים של הקופות האחרות.

לאומית

הקופה הרביעית לא משכילה עדיין לעשות שימוש בכל הרשתות העומדות לרשותה וחבל, כי כמו בדוגמה של מאוחדת שדומה ללאומית בגודלה, הסושיאל מציע דרך טובה להגיע ללקוחות פוטנציאלים ולדבר אל נקודות הכאב שמציקות להם.

אינסטגרם – 7,000 עוקבים נחשפים לתכנים של לאומית בעיקר דרך החסידה המזוהה עם הקופה או דרך משפיענים אחרים. הסרטון הנצפה ביותר שייך לנלי תגר בסיום ההריון שלה שגרף קרוב ל-120 אלף צפיות.


פייסבוק – 80 אלף עוקבים זוכים לתכנים דומים כמו בקופות האחרות, אך עם שפה גרפית עקבית ובולטת מאוד. העמוד מקדם בעיקר שירותים דיגיטליים של הקופה, טיפולים ושירותים משלימים (בעלות נוספת למבוטחים) ואיך לא – עובדים מצטיינים.

לינקדאין – 1,800 עוקבים – בניגוד לקופות האחרות ללאומית מגיעה מילה טובה על עמוד עשיר ומעניין המשתף תוכן מקצועי ותוצאות מחקרים לצד התוכן המובן מאליו של כנסים מקצועיים וגיוס עובדים.

לסיכום

ממבט על, אפשר בהחלט להבחין מי מבין מנהלי העמודים משקיע משאבים ומחשבה רבים יותר בהפצת התכנים על פני הפלטפורמות השונות. ניכר שמלבד מאוחדת, הקופות האחרות עדיין לא עושות שימוש טוב מספיק בפוטנציאל ההפצה של טיקטוק, אך קל להמר שהתמונה הזאת תשתנה ויש להעריך שבקרוב מאוד נראה יותר פעילות של כל הקופות גם שם. יש לציין שהסקירה שלמעלה לא כללה את המודעות של הקופות ברשתות והתייחסה רק לעמודים הרשמיים.

הירשמו למגזין שלנו והישארו מעודכנים בכל מה שקורה בשוק

×